Magamról

2012. április 29., vasárnap

A kötény története, valamint folyamatban lévő hímzéseim....


A bőrből készített, vagy sásból szőtt kötény már az ókori Egyiptomban megjelent. Ezt az állami szolgálatban álló írnokok hordták.
középkorban a kötény a mindennapi viselet része. Európa minden régiójában a középosztályokhoz tartozó polgárasszonyok és a szegény jobbágynők egyaránt viseltek kötényt. A divat részévé és a felsőbb osztályok viseltében a 15. századbanjelenit meg a hímzett, és díszített kötény.
magyar népviselet fontos eleme a kötény. És nem csak a nők viseletének, hanem a férfiak viseletének is. A magyar népviselet legdiszesebbek kötényei a matyó férfiak ünnepi viseletének nagyon dúsan hímzett fekete köténye.
A 19. században a leányiskolák elterjedésével egy időben a kötény az iskolai formaruha részévé válik elsősorban német területeken és az Orosz Birodalomban.


Forrás: Wikipédia

Nos ennyit a kötény történetéről...Kárpátalján, s még ezen kívül sok sok helyen van hagyománya a hímzett köténynek. 
Főkét esküvőkön az ú.n "talpaló" asszonyok viselik a szépen hímzett kötényt, az ügyesebb menyasszony ilyennel ajándékozza meg a szakácsnőket...
Nem ez az első kötény, amit hímzek, ez most kivételesen az öcsém esküvőjére készül, egyiket magamnak, a másikat anyukámnak készítem...
Egyik kalocsai, másik matyó mintával díszített, mint ahogy ez már tőlem megszokott, ha elkészül, megmutatom...:)








2 megjegyzés:

  1. Szia! Gyönyörűen hímzel. Én még kezdő vagyok és éppen én is kötényt szeretnék készíteni, olyan kérdésem van hogy amikor elkészül a hímzés csak kivágot a kötényt a szélek mentén? Beszeged utána vagy hogy megy ez? Illetve még annyi kérdésem volna hogy a mintát azt boltban vetted hozzá vagy te rajzoltad elő?

    Vera

    VálaszTörlés
  2. Kedves Vera!

    Így van, amikor elkészül a kötény szélének a hímzése, akkor vágom körbe, nagyon pontosan a szélek mentén. Nem kell beszegni, ajánlom, hogy hurkolt öltéssel hímezd körbe, aminek az az előnye, hogy a hurok megtartja a fonalat és tartósabb marad a szél.

    A kötény készen vásárolt előnyomott minta, nem én készítettem. Az igazat megvallva vannak előrajzolt mintáim, csak nincs túl nagy gyakorlatom az előnyomásban, így inkább megvásároltam. Ez nem von le semmit a kézimunka értékéből. Remélem tudtam segíteni. Írj nyugodtan, ha még van valami kérdésed.

    Üdvözlettel: Viktória

    VálaszTörlés