Magamról

2016. december 28., szerda

Boldog Új Évet!

Békés, boldog, örömökben, munkában és megelégedettségben gazdag Új Esztendőt kívánok Mindenkinek!



mezeskalacs_06

Kárpátaljáról jöttem, mesterségem címere: mézeskalács-készítő

Karácsonyhoz közeledve szinte minden otthonban előkerülnek a mézeskalács sütőformák, s a házak fahéj, szegfűszeg és ánizs illatával telnek meg. Az ilyenkor készített cukormázas, karácsonyfa, szívecske és csillag alakú mézeskalácsok vagy süteményes dobozba kerülnek, vagy a karácsonyfáinkat díszítik.
Legutóbb a Beregszászi Adventi Vásáron találkoztam szemet gyönyörködtető karácsonyi ihletésű mézesbábukkal. Rögtön meg is kerestem készítőjüket, Váradi Viktóriát, „Mézes Vikit”.
Vele beszélgettem.

 – Viki, honnan érkezett a vásárba?
– Bótrágyi vagyok. Már évek óta részt veszek a mézeskalács-termékeimmel a kárpátaljai és anyaországi fesztiválokon, vásárokon.
mezeskalacs_04
– Honnan jött az elképzelés, hogy mézeskalácsot készítsen?
– Cukrászipari végzettségem van, ám kezdetben csak tortákat és süteményeket készítettem. Azonban mindig volt bennem hiányérzet. Azt gondoltam, hogy ez még nem elég. Aztán a magyarországi rendezvényeken figyeltem fel a mézeskalácsokra, amelyekkel akkoriban Kárpátalján még nemigen találkoztam. Elhatároztam, hogy kipróbálom a mézeskalács-sütést.
mezeskalacs_01
– Hogyan sikerültek az első darabok?
– Ma is megmosolygom az azokról készült fotókat. Girbe-gurba vonalak és kezdetlegesség jellemezte az első mézeskalácsaimat. Ám nem adtam fel, további darabokat sütöttem, és lassanként ráállt a kezem.

– Hogyan fogadták a mézeskalácsot Kárpátalján?
– Az első sütéstől kezdve kivittük a mézeskalácsokat a vásárokra, s azt tapasztaltuk, hogy a vásárlók szeretik azokat. Ma már minden hétvégén úton vagyunk. Itthoni és anyaországi programokra hívnak bennünket, ahol bemutathatjuk a mézesbábukat. Ezenkívül iskolákba is ellátogatunk, ahol a gyerekeknek mutatjuk be a mézeskalács-készítés alapjait. Ők nagyon élvezik ezeket a foglalkozásokat.
mezeskalacs_05
– Milyen mézeskalácsokat készít?
– Magyaros és „amerikai” típusúak kerülnek ki a kezem alól. A magyaros mézeskalácsok népies motívumokkal díszítettek, a közepükön tükör van. Sokan keresik ezt a fajtát. Ma már nem igazi tükördarabot használunk, hanem a biztonságosabb tükörfóliával dolgozunk. A magyaros bábuk mellett az aktuális szezonhoz is igazodom. A beregszászi vásárra karácsonyi darabokkal készültem. Van köztük karácsonyfa, mézeskalács-házikó, szívecske, Mikulás, hóember.
Márciusban a borfesztiválon fogunk részt venni, arra mézeskalács-boroshordót, borosüveget, poharat, szőlőfürtöt tervezek készíteni.
 mezeskalacs_02
– Milyen figurái vannak még?
– Nagyon szeretem a magyar népmese alakjait. Ugyanakkor kénytelen vagyok igazodni a modern korhoz. Ezért Mignon és Hello Kitty mézesbábúm is van. Emellett mézeskalács-logókat is sütök.

– Honnan vannak a sablonjai?
– Keresem a formákat. Sajnos ritkán akadok különleges darabra. Egy-egy nem hétköznapi figurámhoz a férjem gyárt sablont, amelyet ráteszek a tésztára, s körbevágok. Ez nagy munka.
mezeskalacs_03
– Milyen alapanyagokat használ?
– A hagyományos mézeskalács-tésztát sütöm. Fontosnak tartom, hogy házi tojást és termelői mézet használjak fel hozzá. A férjem erdélyi, csíkszeredai születésű; a mézet mindig Hargitából hozzuk. Szoktuk is mondani, hogy a mi mézeskalácsunk „nemzetközi”.

– Meddig áll el a mézesbábu?
– Amikor ételszínezőt használok, akkor felhívom a vásárlók figyelmét, hogy csak díszként használják a terméket, ne fogyasszák el. Ugyanakkor a cukormázas mézeskalács tulajdonképpen korlátlan ideig eláll. Hidegben megkeményedik, ám melegre kerülve megpuhul. Mindig frissen készített áruval megyek a vásárokra.
 mezeskalacs_07
– Milyen tervei vannak?
– Szeretnék alapítani egy mézeskalács-műhelyt. Eddig ugyanis a saját konyhánkban sütöttem a kalácsokat, s már nem elég a hely. Ezenkívül nem győzőm egyedül a mézeskalács-sütést. Sohasem tudok eleget készíteni. Már nemcsak egyedül dolgozom, két munkatársam is van. Összeállítom a tésztát, ők pedig kisütik a kalácsot.
Emellett saját logót is szeretnék, hogy a vásárlók be tudják azonosítani a termékeinket. Egy ideje használom a „Mézes Viki” megnevezést, ez már ismert, talán maradok ennél a névnél.
Tervezem, hogy keresztneveket írok a mézesbábukra.
Igazából az a célunk a férjemmel, hogy itthon legyünk Kárpátalján, s meg tudjunk élni a mesterségünkből.

– Kívánom, hogy így legyen! Isten áldja a munkáját és az életét!


Forrás: http://www.karpatalja.ma/sorozatok/mestersegem-cimere/karpataljarol-jottem-mestersegem-cimere-mezeskalacs-keszito/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése